فن گریز از مرکز در گروه توربو ماشین های شعاعی قرار داد. ارکان طراحی فن، تامین دبی و فشاری است که میبایست توسط ماشین با بهترین راندمان تبدیل انرژی تامین شود.
در اين ماشین با توجه به کاربرد سه نوع مختلف پره مورد استفاده قرارميگيرد :
A -پرههاي مستقيم شعاعي (Straight)
B -پرههاي به جلو خم شده (Forward)
C -پرههاي به عقب خم شده (Backward)
در طراحی فن از دانش اساسی مهندسی مکانیک به خصوص دینامیک و دینامیک شاره های قابل تراکم استفاده میشود.
طراحی فن به لحاز پیچیدگی های ان در واقع یک کار مهندسی تمام عیار بوده و تمام حوزه های مهندسی مکانیک درگیر ان است.
طراحی از دینامیک شاره ها اغاز شده و با روابط دینامک ، نیرو ها و تنش ها وارده بر اجزا مورد بررسی قرار میگیرد، انگاه نوبت به سیستم انتقال قدرت و بیرینگ و سیستم روان کاری ان میرسد که هر یک بحری بی کران از مسایل را به همراه دارد.
در انتها نیز سیستم طراحی شده از منظر ارتعاشات و مود های ان مورد تحلیل قرار میگیرد.
این ماشین در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد و برخی از کاربرد های بسیار متنوع ان شامل:
تهویه صنعتی
پالایش هوا
تامین هوای احتراق
انتقال مواد
هوادهی
خنک کاری
تامین فشار
فن گریز از مرکز در دامنه دبی ، فشار و توان به ترتیب ، 000.000 .2 مترمکعب بر ساعت ، 12.000 پاسکال و 2 مگا وات قابل طراحی و ساخت است.
طراحی کلیه فن ها ، به صورت سفارشی و بر اساس متریال و شرایط اعلامی با توجه به تجربیات موفق گذشته با دانش مهندسی مکانیک و انالیز ارتعاشات و تنش ها با روش های پیشرفته ( CFD&FEM) طراحی میشود.