غبار گیرگندله سازی

گُندله یعنی گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته شده و سخت می‌شود، و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند و یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود.
واحد گندله سازی دارای بخش های متعدد تولید و انتشار غبار است.
لذا دو گروه از غبار گیر ها(ونتوری اسکرابر و بگ فیلتر جت پالس ) متناسب با شرایط در این واحد استفاده میشود.

1-ونتوري اسکرابر:
اسکرابر ونتوری در میان اسکرابرهای تر بالاترین بازدهی در جمع آوری ذرات را دارد.
اسکرابرهای ونتوری برای پالایش گاز های داغ  و جمع آوری ذرات برای بازدهی­های بسیار بالا طراحی میشود. قابلیت بالای این دستگاه در مواردی که حجم گاز ورودی و دمای آن بالاست، آنها را تبدیل به انتخاب اول صنایع گوناگون کرده است .

مکانیزم جدا سازی ذرات در ونتوري اسکرابر بسیار پیچیده بوده و با ترکیب نیروها و اثار  : تر کردن ، ته نشيني بر اثر نيروهاي اينرسي، حركت براوني، ته‌نشيني مستقيم و نيروهاي الكترواستاتيك و ...... موارد زیر این امر محقق میشود.
الف ) ته‌نشيني در اثر پخش درهم:
اين حالت در جريان آشفتة سيال در سرعت‌هاي بيش از  50 بوجود مي‌آيد. در اينجا حركت شديد ذرات، باعث برخورد آنها با قطرات آب مي‌شود، پخش درهم نقش عمده‌اي در غبــارروبي به روش  ونتوري دارد.

ب) ته‌نشيني در اثر پخش جهت دار:
شستشوي يك گاز داغ حامل غبار كه بخار آب اوليه محتواي آن بسيار زياد است، به وسيله يك آب سرد با چند پديده همراه است، از آن جمله مي‌توان نشستن ذرات غبار بر روي قطرات مايع را نام برد.
اولاً خنك كردن جريان گاز باعث مايع شدن بخار آب بر روي ذرات غبار شده وآنها را به هسته‌هاي، متراكم غبار تبديل مي‌كند، در نتيجه به ذرات درشت‌تري كه به راحتي جمع‌آوري مي‌شوند تبديل مي‌شوند.
ثانياً ‌بخار آب بر روي سطح سرد قطرات انباشته مي‌شود، با حركت مولكول‌هاي بخار آب به طرف قطرات مايع، ذرات غبار نيز حركت مشابهي پيدا مي‌كنند. اين پديده را پخش جهت‌دار مي‌نامند. نقش پديدة اخير در ته‌نشيني ذرات غبار بر روي قطرات مايع در نوع معمولي غبارگيرهاي‌تر ناچيز است ولي اثر انباشتگي بخار آب بر روي قطرات، زياد وقابل ملاحظه است.


2- بگ فیلتر جت پالس:
نوعي از سيستم‏هاي غبارزدائي داراي راندمان بالا، بگ فيلترها مي‏باشند. اين فيلترها كه شامل كيسه‏هاي عمودي مي‏باشند . به طور معمول تعدادي از كيسه‏ها را در يك محفظه فلزي به طور موازي در كنار هم قرارمي‏دهند و جريان غبار از آن عبور مي‏كند. ابعاد، نوع و تعداد كيسه‏ها متناسب با دبي غبار و راندمان مورد نظر است. اين نوع فيلترها براي ذراتي با قطر حدود  تحت يك ميكرون (m6-10×1) به كار مي‏روند و اگر به طور مناسب طراحي شوند داراي راندمان پالايش 99% خواهند بود.
در این دستگاه غبار ایجاد شده از دستگاه های مختلف توسط هود ها و کانالها از محل های غبارخیز جمع آوری و به صورت شناور در بستر سیال عامل به سمت دستگاه غبارگیر انتقال داده می شوند  این انتقال توسط یک دستگاه فن با  ایجاد فشار منفی در داخل شبکه انجام می گیرد . سرعت انتقال درداخل کانالها تابعی از خواص فیزیکی ذرات غبار می باشد .
غبار به همراه هوا وارد محفظه اصلی دستگاه می شود. پس از عبور از کیسه ها که از جنس الیاف با  خواص و دانسیته متفاوت ساخته  شده اند غبار را  بر روی کیسه ها به جای می ماند. هوای تصفیه شده پس از عبور از محفظه تمیز وارد فن و از اگزوز خارج می گردد .
کیسه ها پس از مدت زمان خاصی توسط غبار پوشیده خواهند شد و در این زمان سنسور اختلاف فشار که اختلاف فشار هوا  قبل و بعد از کیسه را کنترل می نماید، فرمان تمیز کاری را صادر می کند . منبع انرژی سیستم تمیز کاری هوای فشرده بوده و این مکانیزم از اصول اکوستیکی بهره می برد.

 

 

 

 

دانلود مرتبط فولاد و ذوب فلزات

 فرم سفارش

     دانلود فرم تخصصی اکسل